Den 4 December 1962 hölls det första konstituerande mötet för Ljungby Brukshundklubb.

Ordförande, tillika en av initiativtagarna, var Harry Wallin. Officiellt bildades klubben året därpå 1963. Verksamheten startade på Näs gård, vid Skinnarna och träningen bedrevs på en grusplan vid Lagavallen. En primitiv stuga utan el, vatten och toalett, där möten och dylikt avhölls i ljuset av gas- och fotogenlampor. Efter ett par år flyttades verksamheten till Hånger.

Hundaktiviteter samsades med bågskyttar, kanske inte en alltför lyckad kombination som slutade med att bågskyttarna flyttade. Klubben bedrev sin verksamhet här till slutet av 1960-talet och då flyttade man åter in till Ljungby. Närmare bestämt Annelund, bakom gamla bilprovningen.

1977 fick klubben erbjudande att arrendera Tofta Norregård, vilket fortfarande är klubbens säte där träningar och kursverksamhet bedrivs.

Eldsjälarna var många som ganska omgående startade upp med att renovera och sedemera bygga ut stugan. I mitten av 1985 fick stugan sitt nuvarande utseende. Altanen är byggd under senare år men invändigt är stugan intakt sedan mitten på 1980-talet.

Eldsjälarna har under åren varit många. Många medlemmar har lagt mycket tid och energi på att bygga upp den klubb vi idag kan glädjas åt. En klubb vi kan utbilda oss på, träna på, tävla på och känna trivsel och en trevlig social samvaro på.

Vid starten var Ljungby Brukshundklubb egentligen bara öppen för förare med rena brukshundar. Det har under åren ändrats och idag är det en blandning av alla tänkbara raser och inriktning av träning och tävling. Agilityn har vuxit sig stark och idag har klubben en aktiv sektor inom detta. Agilityn bedriver utbildning av agilityekipage på olika nivåer samt har regelbundna träningskvällar.

Klubben har genom åren bedrivit en bred utbildning av hundar och dess förare. Många ekipage har skolats inom klubben regi till att tävla på högsta nivåer inom bruks och lydnad.

All verksamhet är baserad helt på ideellt och frivillig basis. Allt från kurser, tävlingar, fastighetsunderhåll, markunderhåll och servering sker oavlönat av medlemmar.

Vi försöker kontinuerligt att utbilda instruktörer, tävlingsledare och övriga funktionärer för att hålla klubben levande och ha möjlighet att ha en aktiv tävlingsverksamhet, ta emot nya ekipage som vill utbilda sig och kanske tävla. Allt för att tillgodose de behov och önskemål som finns omkring oss.

Vi välkomna alltid nya medlemmar – hos oss är alla välkomna, om så bara för träning eller för att bli mer aktiv och engagerad inom klubben. Årligen håller vi dessutom två medlemsmöten för att försöka tillgodose och lyssna till förslag och önskemål från våra medlemmar.

Senast uppdaterat: 16 aug 2020 @ 19:21