Gillar du utmaningar och att fila på detaljer? I Svenska Brukshundsklubbens Lydnadsklass krävs lyhördhet och ett stort samarbete mellan hund och förare för att kunna utföra olika moment tillsammans.

I Lydnadsklass lärs hunden att utföra ett antal olika moment både nära föraren och på avstånd. Det kan bland annat vara fotgående, att hämta ett föremål eller att hoppa över hinder. Momenten sker både med och utan koppel, vilket förutsätter en bra grundlydnad hos hunden.

Att träna och tävla i lydnad ger också en bra lydnad till vardags och ofta en harmonisk hund som har fått använda sitt huvud till problemlösning. Lydnadsklasserna innehåller många svårigheter och handlar ofta om att slipa på detaljerna för att nå bästa resultat.

I tävlingssammanhang finns det fyra olika klasser att tävla i, där man börjar i startklassen och sedan avancerar uppåt. För att kunna tävla inom lydnaden måste du även vara medlem i en klubb inom SKK-organisationen. Alla hundar som är registrerade hos Svenska Kennelklubben har rätt att tävla i lydnad. Även oregistrerade hundar har rätt att delta genom att först ansöka om en tävlingslicens.

Är du intresserad av lydnad och vill läsa mer, kika då på SBKs egna hemsida.

Senast uppdaterat: 9 maj 2017 @ 10:59